کاربرد های پارکت

کاربرد های پارکت

اگر چه استفاده از پارکت به مدت زمان زیادی در گزشته بر می گردد ولی برای مدت کمی است که در ایران مورد استفاده احاد مردم قرار گرفته.

پارکت به دلیل داشتن طراحی سلطنتی و زیبا سبب شده تا در طراحی های مدرن و کلاسیک مورد استفاده قرار بگیرد.

پارکت ها دارای نوع های زیادی هستند و کشورهای زیادی اقدام به تولید ان کردهاند.در ایران نیز کارخانه های جدیدی اقدام به تولید این کالا روی اورده اند و توانسته اند که بین رقبا حرفی برای گفتن داشته باشند.

شرکت طراحی داخلی اصفهان با طراحی انواع دکوراسیون و استفاده از پارکت های مختلف در دیزاین منازل و اداره ها اماده انجام کلیه خدمات طراحی میباشد.

تاریخچه به کار بردن پارکت

تا پیش از پارکت معمولا سنگ را برای کف پوش‌ها به کار می‌بردند تا اینکه پارکت در سال 1684در فرانسه شناخته شد. در آن زمان به کار بردن از پارکت در فرانسه رایج بود. درست می‌باشد که طراحی آن در شکل چوب تغییر کرده بود اما ماهیت کار همان پارکت بود که از جنس چوب تولید شده بود. کفپوش‌های به شکل امروزی در سال ۱۹۷۷ به واسطه‌ی یک شرکت سوئدی کشف و در سال ۱۹۸۴ به واسطه‌ی این شرکت به بازار عرضه شد و به همین دلیل در دسته‌ی کفپوش‌های مدرن جا گرفته است. احتیاج به خانه جزء احتیاجات سه گانه انسان است و خواهد بود، ولی در این ایام خانه چیزی بالاتر از یک سرپناه برای استراحت و زندگی کردن می‌باشد. هم اکنون انسان‌ها به زیبایی مکان زندگی و حتی مکان کارشان  بسیار اهمیت خواهند داد  و دائم تلاش می‌کنند که منزل و یا مکان کارشان به بهترین شکل ممکن باشد. به همین دلیل اهمیت زیادی به طراحی منزل خواهند داد. جذاب بودن کف منزل یکی از مولفه‌های زیبایی خانه به شمار می‌رود از این رو کفپوش‌ها نقش مهمی در جذابیت منازل و دیگر محل‌ها  خواهند داشت. از محبوب‌ترین کفپوش‌ها پارکت‌ها می‌باشند که در منازل کارایی دارند و علت این مسئله حس گرما و طبیعی بودن این کف پوش‌ها می‌باشد که از چوب درختان تولید می‌شوند.

کاربرد پارکت معمولا برای پوشش کف ساختمان بوده و به دلایل قیمتی و شرایط نصب ان معمولا در جاهای دیگی استفاده نمی شود.

پارکت چیست

 می‌توان بیان کرد پارکت‌ها کفپوش‌های چوبی بوده که با بریدن الوار‌ها که از چوب درختان می‌باشند درست شده‌اند، تاریخ مشخصی برای ساخت و نصب اولین پارکت‌ها وجود ندارد، ولی آنچه که مسلم است این می‌باشد که در ابتدای قرن هفدهم در اروپا ثروتمندان و خاندان پادشاهی کف منزل، کاخ و یا قصرهای خود را به واسطه‌ی چوب تزیین می‌کردند. اما از آن جهت که چوب‌های خام بسیار آسیب پذیر می‌باشند به تدریج تغیراتی در آنها اعمال شد و پارکت‌ها به وجود آمدند.

نقاط قوت به کار بردن پارکت در طراحی داخلی خانه

به کار بردن چوب در طراحی داخلی منازل حس گرمی و لذت بودن در کنار طبیعت را در انسان به وجود می‌آورد. به علاوه به کار بردن پارکت در طراحی داخلی گرمی ویژه‌ای به فضا خواهد بخشید و حس شادی و نشاط به انسان می‌دهد. به همین دلیل می‌باشد که تولید کننده‌های سرامیک اکنون رو به ساخت سرامیک‌هایی به شکل پارکت و یا سنگ که عنصری طبیعی می‌باشند آورده‌اند.

پارکت و تاثیر آن در طراحی داخل خانه

تاثیر پارکت در طراحی داخلی منزل از آن جهت می‌باشد که مدل و رنگ پارکت می‌تواند خیلی زیاد روحی تازه به خانه ببخشد به طوری که امکان دارد کاغذ دیواری معمولی قادر نباشد چنین کاری را انجام بدهد و آنقدر که مدل و رنگ پارکت قدرت جلب توجه اشخاص را داشته هیچ چیز دیگری نخواهد داشت. دقیقا در فضاهایی که دیوارها نقاشی شده‌اند کافی می‌باشد با قرار دادن پارکت خوش طرح و رنگ به مهم بودن این مسئله در طراحی خانه پی ببرید. پارکتی که ازجنس چوب باشد از اهمیت بالایی بهره‌مند می‌باشد. هرچه کیفیت چوب بالاتر باشد ماندگاری پارکت بیشتر خواهد بود جنس چوب استفاده شده در پارکت‌های مناسب به نسبت محکم‌تر از نوع‌های دیگر آن می‌باشد. عالی‌ترین گزینه‌ی چوب برای به کار بردن در تولید پارکت چوب بلوط می‌باشد. این چوب از تراکم و استحکام بالایی برخوردار است. البته انتخاب جنس پارکت، به نوع کاربری محیط شما هم بستگی خواهد داشت. شما باید با دقت به تعداد رفت و آمد در مکان، مقدار رطوبت، نوع مدل و رنگ دلخواه، پارکت مورد نظر را خریداری نمایید، البته مقدار هزینه و بودجه شما نقش بسزایی در انتخاب پارکت با جنس‌هایی مثل گردو، بلوط، بامبو، راش و غیره خواهد داشت.

نقش پارکت در طراحی خانه از نظر رنگ

رنگ اولین و اصلی‌ترین نقشی است که پارکت‌ها قادر هستند در طراحی خانه ایجاد کنند. شما طبق سلیقه خود قادر هستید پارکت‌هایی به رنگ روشن و یا رنگ تیره را به کار ببرید، برای این کار اول رنگ پارکت مد نظر خود را در ذهن خود مجسم نمایید این تجسم امکان دارد با توجه به رنگی که برای دیوار در نظر داشته و به علاوه رنگ مبل، پرده و دیگر وسایل تزئینی خانه باشد، شما با این تداعی رنگ‌ها می‌توانید مشخص نمایید، که از پارکت‌هایی با چه رنگی استفاده کنید، اگر به دنبال این می‌باشید طراحی منزلتان به سمت محیطی مدرن و البته ساده کشیده شود پارکت‌هایی با رنگ به نسبت روشن را به کار ببرید.

نقش پارکت در طراحی خانه از نظر شکل

 پارکت‌ها اغلب در شکل‌های  مربع و مستطیل  تولید خواهند شد، در اکثر موارد پارکت‌های مستطیل میان ۶۰ تا ۱۸۰ سانتی‌متر طول و بین ۵ تا ۴۰ سانتی‌متر عرض خواهند داشت از جهتی  پارکت‌های مربع  در ابعاد ۴۰ در ۴۰ ، ۶۰ در ۶۰، ۸۰ در ۸۰ و ۱۰۰ در ۱۰۰ ساخته خواهند شد. اگر شما از آن دسته از اشخاصی می‌باشید که مایل هستند سبک خانه‌شان مثل منازل سال‌های ۶۰ یا ۷۰ میلادی باشد پارکت‌هایی با شکل هندسی گوناگون و در رنگ‌های متنوع را به کار ببرید در حین نصب این پارکت‌ها این مسئله را در نظر داشته که لوازم خانه را به نحوی چیده که روی این پارکت‌ها خیلی شلوغ نشود چون که امکان دارد ظاهر هندسی خود را از دست بدهند.

  نقش پارکت در طراحی خانه از نظر مساحت خانه

معمولا برای منازل کوچک اکثرا رنگ‌های روشن را به کار می‌برند و علت این مسئله این می‌باشد که به کار بردن پارکت‌هایی با رنگ روشن موجب بزرگتر نشان دادن محیط خواهد شد. از جهتی می‌توانید منازل بزرگتر را با هر گونه پارکتی حتی پارکت‌هایی به رنگ تیره و درخشان بپوشانید.  یکی از نکات مهم در انتخاب پارکت‌ها نوع چوبی می‌باشد که با آن پارکت تولید خواهد شد هر چقدر چوب مد نظر با کیفیت‌تر باشد پارکت ماندگاری و مرغوبیت بیشتری دارد، توصیه می‌شود برای پوشش کف منزل پارکت‌های ساخته شده با چوب درخت بلوط به کار رود چون که چوب درخت بلوط به جز تراکم و استحکام زیادی که دارد رنگ جذابی هم دارد و در مقایسه با دیگر چوب‌ها در برابر آب مقاومت بیشتری خواهد داشت البته که این چوب نیز در برابر آب هم آسیب‌پذیر می‌باشد.

 

اجرای سفت کاری در اصفهان با بهترین قیمت در شرکت سفت کاری اصفهان.با ما تماس بگیرید.

نکته‌های مهم در نصب پارکت

  • در هنگام نصب پارکت هیچ‌گونه فاصله‌ای بین آنها نباید وجود داشته باشد. وجود کمترین فاصله در پارکت، به‌ آسانی موجب نفوذ رطوبت و حشرات موذی در آنها خواهد شد.
  • توجه داشته باشید داشتن درز انبساط در مکان دیوار و پارکت رعایت شود . اغلب فاصله‌ای حدود ۳ تا ۴ میلی‌متر برای این هدف کافی می‌باشد. نگران این فاصله نبوده چون پس از پایان کار این مکان به واسطه‌ی قرنیزهای چوبی پوشانده خواهد شد.
  • نکته حائز اهمیت پیش از نصب پارکت، هم‌سطح کردن کف اتاق می‌باشد. روشی که نصاب‌های پارکت توصیه می‌کنند به کار بردن فوم مخصوص در زیر پارکت می‌باشد.

  سخن پایانی

 باید گفته شود که تاثیر پارکت‌ها در طراحی خانه نقش غیر قابل انکاری می‌باشد، چون که پارکت‌ها جزء محبوب‌ترین کفپوش‌ها بوده که می‌شود در محیط داخلی خانه آن‌ها را به کار برد ، شما با به کار بردن این پارکت‌ها قادر هستید منزل زیبا و شیکی داشته باشید و همچنین حس گرما و طبیعی بودن را به منزل خود هدیه دهید.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *