چرا آجرها شوره میزنند

چرا آجرها شوره میزنند و نحوه تمیز کردن شوره آجر؛

آیا میدانید چرا آجرها شوره میزنند و نحوه تمیز کردن شوره آجر چگونه صورت میپذیرد! یکی از مسائل و موضوعاتی که دائماً به هنگام خرید و اتخاذ آجر میبایست در نظر انگاشته شود، شوره زدن و به چَشم خوردن آنها، در بطن آجرها میباشد. این موضوع یک مشکل به شدّت متداول برای اقسام آجرها به خصوص آجرهایی با کاربری نمای ساختمان محسوب میگردد. ما در این متن از خود مایل هستیم به همین موضوع بپردازیم. توصیه میکنیم تا پایان این متن همراه ما باشید.

طراحی نما ساختمان در اصفهان با بهترین طراحان  طراحی نمای ساختمان اصفهان،با ما تماس بگیرید و از مشاوره ما بهره مند شوید.

▪ چرا آجرها شوره میزنند؟

شوره به عبارتی همان رسوبات موجود درون آب، به منظور تولید گِل آجر میباشد که پس از گذشت مدّت زمانی و تبخیر گردیدن آب موجود درون آجرها به گونه ی شوره ظاهر میشود. این مشکل به هنگامی خود را نمایان میسازد که آجرهای نمای ساختمان دچار شوره گردیده و علاوه بر این موضوع که استحکام و مقاومت آنها کم میشود، از منظر زیبایی نیز تحت تأثیر واقع میشود.

حال آنکه؛

مورد دیگری که منجر به ایجاد شوره در آجرنما ها و آجر زبره میگردد، آب مخلوط با سیمانی میباشد که در راستای بندکشی از آنها بهره گرفته شده است. بدین شکل آب با گذر زمان جذب آجر گشته و پس از تبخیر شدن به گونه ی شوره روی سطح آجر به چَشم میخورد. آجرهایی که در مواد ابتدایی آنها آهک وجود داشته باشد نیز دچار شوره خواهند شد. اغلب به هنگام شوره زدن در آجرها به رنگ؛ سفید، زرد، سبز، قهوه ای رنگشان دگرگون میگردد.

▪ مواد دخیل در شوره زدن آجرها؛

تا به اینجای مطلب ما سعی نمودیم شما را با پاسخ سؤال چرا آجرها شوره میزنند، آشنا سازیم. حال بهتر است مواد دخیل در شوره زدن آجرها را بررسی نماییم.

وجود بعضی مواد درون آب تولید گِل، ملات بندکشی و نیز خاک رس منجر خواهد شد که بعضی از آجرها دچار شوره گردند. این مواد عبارت اند از؛

  • اکسید منگز که سرچشمه آن آجر است.
  • هیدروکسید کلسیم که سرچشمه آن سیمان است.
  • کربنات کلسیم که سرچشمه آن بتن و ملات است.
  • سولفات کـــلسیم که منبـــع آن نیز نمک آجر میباشد.
  • کربنات سدیم که سرچشمه آن ملات بندکشی آجر میباشد.
  • کربنات پتاسیم که سرچشمه آن ملات بندکشی آجر میباشد.
  • اکسید آهن که سرچشمه ی تشکیل آن تماس و برخورد با آهن است.
  • سولفات سدیم که سرچشمه ی آن واکنش سیمان و همچنین آجر میباشد.
  • سولفات پتاسیم که منبع اصلی آن نیز واکنش سیمان و همچنین آجر سفال است.
  • کلرید پتاسیم، کلرید وانادیم و همچنین سولفات وانادیوم که سرچشمه آن شست و شوی آجرنما با اسید است.

شست و شوی نما اصفهان با بترین متخصصان نماشویی و کفسابی با ما تماس بگیرید.نماشویی اصفهان ااده انجام کلیه خدمات ساختمانی در اصفهان میباشد.

▪ بهترین شیوه برای پیش گیری از شوره زدن آجر؛

یک نکته حائز اهمیت پیش از آنکه آجر ساختمان ها دچار شوره گردند، بهره گیری از محلول های نانو بر روی آجرهای نسوز میباشد.

  • عایق های نانو؛

محلول نانو علاوه بر آنکه نمای شما را در برابر هر نوع گرد، خاک و حتی شوره ضمانت مینماید، منجر به افزایش جلاء و زیبایی نمای آجر شما هم خواهد شد. از سویی آجرنما را ضد قارچ هم خواهد کرد.

  • آجرها را پیش از نصب، از آب باران مصون دارید؛

آجرها را بر روی سکوی بلندتر از سطح زمین قرار دهید تا با چیزی بر روی سطح زمین برخورد ننماید. از سویی دیگر بهتر است روی آجرها را جهت عدم برخورد با باران های اسیدی بپوشانید.

  • استفاده از ملات مناسب؛

برای آنکه آب در سطح آجرنما جاری نگردد توصیه میکنیم از ملات غلیظ بهره گیری شود تا کلّیه ی درزهای خالی پوشانیده گردد. پس در صورتی که آب نتواند روی آجر حرکت نماید، شوره هم نخواهد زد.

  • حذف نمودن رطوبت؛

با حذف نمودن رطوبت و آب پس از نصب آجر دیگر شوره ای روی آن به وجود نخواهد آمد. (اغلب در آجرهای نسوزی که در راستای دکوراسیون داخلی از آن بهره گرفته میشود).

  • به وجود آوردن راه آب ضمن نصب؛

با تشکیل راه آب درون آجرها آب را به خارج از نمای آجر هدایت مینماییم تا بر روی آجرها جاری نگردد. به این اساس ما ملزم نخواهیم بود که بعد از گذشت مدّت زمانی شوره ی آجرها را از بین ببریم.

حال ما پاسخ سؤالات شما را در زمینه ی برخی موارد چون؛ چرا آخرها شوره میزنند! و امّا چگونه میتوانیم از شوره زدن آجرها پیش گیری نماییم را ارائه نمودیم. حال بهتر است به سراغ اصلی ترین سؤال شما در این زمینه یعنی آنکه نحوه تمیز کردن شوره آجر رهسپار شویم.

▪ نحوه تمیز کردن شوره آجر با اکتفاء به موارد زیر؛

  • شست و شوی آجر با فشار آب بالا، همانند؛ واتر جت؛

همان گونه که از نام آن هویدا است شست و شوی آجرهای نسوز با واتر جت مورد نظر میباشد. در این حالت آب را با فشار بالا متوجه نمای ساختمان خواهند کرد. به این هنگام نمای ساختمان از هر گونه آلودگی و شوره پاک خواهد شد.

حال بهتر است در اتخاذ این روش به یک نکته توجه نمایید؛

توصیه میکنیم در این شیوه، پس از شست و شو آجرها را خشک نمایید. چرا که خشک نمودن منجر خواهد شد آب بر روی سطح آجر جاری نشده و پس از خشک شدن شوره ی آجر برای باری دیگر به چَشم خورد.

  • استفاده از برس و یا فرچه های خشک؛

سهل ترین و از سویی کم هزینه ترین شیوه از میان بردن شوره بر روی آجرنما بهره گیری از برس و یا فرچه است. توصیه میکنیم در این شیوه از برس های سیمی و یا مینی فرز بهره گیرید.

  • استفاده از مواد اسیدی در از بین بردن شوره آجر؛

و امّا نحوه تمیز کردن شوره آجر در این روش به حالات زیر است؛

ـ بهره گیری از اسید چون؛ سرکه به همراه آب گرم سهل ترین و بهترین شیوه در راستای از بین بردن شوره آجر است.

ـ بهره گیری از ترکیب جوهر نمک و نیز آب، نسبت آنها باید دوازده به یک باشد.

ـ بهره گیری از ترکیب اسید فسفریک با آب، نسبت آنها باید نه به یک باشد.

  • ساپ پاشی بر روی آجر و یا سند پلاست؛

ضمن این روند ذرات ساینده با فشار هوا بر روی آجر نسوز پاشیده خواهد شد، این ذرات امکان دارد قطعات فولادی ریز و یا آنکه پرتاب شن و ماسه بر روی آجرنما باشد.

هزینه ی منوط بر این روش در مقابل دیگر شیوه ها اندکی بیشتر است. نکته قابل ذکر این میباشد که پس از سند پلاست آجر، بهتر است که سطح نما را با زرین پر نمایید. به این هنگام ضد آب خواهد شد و دیگر شوره نخواهد زد.

نیز از سویی شست و شو به واسطه ی شن مواردی چون؛ آلودگی ها، کثیفی ها و… را از بین خواهد برد.

▪ آیا شوره منجر به تخریب آجر خواهد شد!

به گونه ای کلّی، شوره آجر نسوز موجب تخریب ساختار آجر نخواهد شد. با این وجود، از منظر زیبایی نمای ساختمان ها را با مشکل مواجه خواهد کرد.

جالب است این مسئله را بدانید که طی زمان اندکی بعد از به پایان رسیدن ساخت و ساز، شوره امکان دارد رشد نماید و یا اصطلاحاً شکوفه زند. شکوفه های شوره همزمان و یا آنکه چند ماه بعد از اتمام ساخت و ساز ساختمان ها ایجاد میشود. از سویی مدّت زمان زیادی به طول نمی انجامد که گل نموده و کلّیه ی نما را در بر میگیرد. از این جهت توصیه میکنیم پیش از آنکه دیر شود، جلوی آن را بگیرید.

معمولا برای کمتر نشان داده شدن شوره اجر امروزه در نماها با تلفیق سنگ و اجر ساخته میشوند که زیبایی ان دوچندان میشود.برای دیدن سنگ های نما از جمله سنگ تراورتن اصفهان و یا سنگ گرانیت اصفهان کلیک کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *