نکات مهم در ساخت استخر خانگی

نکاتی مهم در ساخت استخر خانگی:

 با پیشرفت صنعت ساختمان و لاکچری شدن زندگی ها یکی از آیتم هایی که به علم مهندسی و طراحی اضافه شده است و نیاز آن در زندگی ها دیده می شود اجرای استخر های آپارتمانی است .

فعالیتهای آبی که از مفرحترین و شادترین تفریحاتی است که بیشتر مردم از کودک تا پیر و جوان دوست دارند آن را انجام دهند. به علاوه با توجه به ماشینی شدن زندگی ها و افزایش روز افزون استرس و اضطراب در سطح جامعه یکی از راه‌های کاهش این استرس و اضطراب تفریحات آبی است .

استفاده از استخر در طراحی باغ و ویلا بسیار پرکاربرد است و کمتر باغی را میتوان یافت که دارای استخر نباشد.

برای طراحی باغ ویلا اصفهان کلیک کنید و از مشاوره کارشناسان ما بهرهمند شوید.

استخر های آپارتمانی دارای تفاوت‌هایی با استخرهای  که در حیاط ویلاها و یا استخرهای  عمومی احداث  می‌گردند داشته باشند. که در ادامه آنها را مورد بررسی قرار می دهیم .

استخرهای ویلایی چون در زمین های  آزاد ساخته می‌شوند دارای ابعاد بزرگتری نسبت به استخر های آپارتمانی که در محدوده زیرزمین یا تراس آپارتمان ها ساخته می‌شود هستند. از طرف دیگر با توجه به کمبود ارتفاع اکثر استخر های آپارتمانی تو کار هستند. یعنی یا در دل زمین اجرا می شوند و یا در اختلاف ارتفاع بین دو طبقه برعکس استخرهای ویلایی که ممکن است از نوع پیش ساخته باشند.

و فقط بر روی زمین نصب و اجرا میشوند . از طرف دیگر ساخت استخرهای آپارتمانی در طبقات غیر از طبقه همکف و زیرزمین می تواند پروژه را بسیار پرهزینه کند. استخر های آپارتمانی را می توان علاوه برزیرزمین یا طبقه همکف بر روی بام نیز اجرا کرد. برای این منظور باید از قبل تمهیدات لازم از نظر سازه و استحکام سازه بررسی گردد. و حتماً با طراح سازه و ناظر ساختمان مطرح گردد .

در نظر گرفتن سیستم لوله کشی و پمپ خانه مجزا برای استخر و همچنین سیستم گرمایش و تصفیه آب یکی دیگر از نکاتی است که هنگام طراحی باید در نظر گرفته شود. و از قبل مکانی را برای اینکار مهیا کرد.

ابعاد استخر و نکات ان:

ابعاد استخر های آپارتمانی بیشتر از هر چیز به متراژ  ومساحت آپارتمان و تعداد ساکنین آپارتمان بستگی دارد. و بعد سلیقه مشتری در نظر گرفته می‌شود. به عنوان مثال مساحت استخر بایستی از هر طرف یک متر ویا بیشتر از آن با دیوارها فاصله داشته باشد تا رفت و امد اسان و شود و از نظر ایمنی مورد تایید قرار گیرد. طول ۱۰۰ متر و نیز مضرب های دیگری از صد استانداردهای جهانی برای ساخت هر نوع استخری که دارای فضای مناسب میباشد هست. زیرا بتوان به راحتی از آن استفاده کرد. مثلاً برای استخر های آپارتمانی معمولاً طول دوازده و نیم متر مناسب است .زیرا با پیمودن ۸ بار طول ۱۰۰ متررا شنا کرده اید.

سیستم تهویه و گرمایش استخر از نکات مهم دیگری است که باید در طراحی مد نظر قرار بگیرد. برای گرمایش استخر های کوچک می توانید ازهیتر های مخصوص این کار استفاده کرد.آیین نامه طراحی استخر بر اساس فرم آیین نامه مقررات بهداشتی استخرهای شنا موارد بسیار زیادی باید هنگام طراحی و استفاده از استخر رعایت شود .طبق ماده ۱۶ آیین‌نامه کف محوطه که برای احداث استخر انتخاب می‌شود باید از جنس مقاوم صاف بدون درز و شکاف و قابل شستشو باشد. دارای کف شور به تعداد مورد نیاز مجهز به شتر گلو بوده. و نصب توری ریز روی آن الزامی است .دارای شیب مناسب به طوریکه به طرف کف شوی فاضلاب باشد.

بر اساس ماده ۱۷ نیز دیوار ساختمان باید از کف تا سقف از مصالح مقاوم بوده و طوری باشد که از ورود حشرات و جوندگان جلوگیری شود، همچنین با توجه ماده ۶۳ آیین نامه وضعیت ساختمانی و شیب بندی موج‌شکن و سرریز استخر باید به نحوی باشد که مانع برگشت آب داخل استخر شود.

یکی از مهمترین موارد در اجرای استخر های آپارتمانی آب بندی استخر است.

آب بندی استخرها معمولاً به سه روش انجام می‌گیرد:

  1. اندود کاری با سیمان و مواد افزودنی داخل سیمان
  2. استفاده از ژئوممبران 
  3. استفاده از مواد نانو و چسب‌هاو یا رنگهای عایق هر کدام از موارد فوق دارای مزیت ها و عیبهایی است که بسته به هزینه و ابعاد استخر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طراحی نما اصفهان با زیباترین طرح ها در شرکت مهندس تینو.

یک سیمان زنی و اندود کاری خوب با استفاده از مواد افزودنی داخل بتن و سپس عایق به وسیله مواد نانو یا رنگ یا چسب و سپس استفاده از کاشی مناسب و چسب های درزگیر ضد رطوبت می تواند استخرهای شما را تا سال های سال در برابر نشتی مقاوم کند. آب بندی استخر به روش ژئوممبران برای استخرهای کشاورزی و صنعتی مناسب است. و نمی توان از آن به عنوان آب بندی استخر های شنا استفاده کرد.

از آنجایی که بستر این آب بندی یک بستر کاملاً خاکی آیا شفته آهکی می باشد. دارای هزینه کم و به صرفه است می‌توان از آن به عنوان بستر مناسب آب بندی برای استخرهای بزرگ پرورش ماهی و یا مخازن آب کشاورزی استفاده کرد .نوارهای ژئوممبران با اندازه و ضخامت های مختلفی در بازار موجودند. که می توان برای موارد کاربرد هر استخری آنها را انتخاب و از آنها استفاده نمود.در روش‌های نوین آب بندی استخرها می‌توان از لایه های ژئوممبران به عنوان یک لایه محافظی زیر اندودکاری استفاده کرد. که بسیار استخررا در برابر نشتی مقاوم می‌کند.

 در کل اجرای استخر در آپارتمان علاوه بر هزینه ای که به پروژه اضافه می کند ولی باعث دیده شدن ساختمان و لوکس بودن آن می گردد شما می توانید قبل از طراحی مجتمع آپارتمان خود این مورد را با طراح خود در میان بگذارید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *