نکات قابل توجه در ظروف چوبی

نکات قابل توجه در ظروف چوبی:

استفاده از چوب از گذشته تا امروز در بسیاری از کشورها و فرهنگ ها مرسوم بوده است. و بسته به اقلیم کاربرد چوب در بخش های بسیاری از زندگی مردم نفوذ کرده است از جمله مهم‌ترین کاربردهای چوب می‌توان به استفاده از چوب در صنعت ساختمان کشتی سازی و مصنوعات چوبی و کاغذسازی نام برد .ما در این مقاله به بررسی کاربرد چوب در مصنوعات چوبی و استفاده از چوب به عنوان ظروف غذا می پردازیم. ظروف چوبی امروزه با توجه به تنوع زندگی ها توانسته است جای خود را در میان ظروف آشپزخانه باز کند. امروزه یکی از پرکاربردترین لوازم منزل محسوب می گردد ظروف چوبی از مقاومت بالایی برخوردار هستند. و مدت‌ها ظاهر خود را حفظ می‌کنند. لوازم و ظروف چوبی مدرن و خاص می‌توانند مورد استفاده در دکوراسیون منزل قرار بگیرند. و جنبه تزیینی و زیبایی نیز داشته باشند. از ظروف چوبی میتوان برای پذیرایی از مهمانان نیز استفاده کرد. ظروف چوبی در فنگشویی هم مورد استفاده قرار می‌گیرند و به اعتقاد استادان فنگشویی   می توانند انرژی های منفی را دفع کند. استفاده از ظروف چوبی برمی‌گردد به دوران پنج هزار سال قبل از میلاد مسیح که آثارآن در شهر سوخته یافت شده است.

برای استفاده از ظروف چوبی نیاز به چیدمان و طراحی دکوراسیون دارید تا بهترین نتیجه و زیبایی را در فضای خود داشته باشید.برای طراحی داخلی اصفهان یا طراحی باغ اصفهان کلیک کنید و از مشورت ما بهره مند شوید.

بیشتر انواع چوبی که در ساخت ظروف چوبی مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارتند از چوب آبنوس چوب بامبو و چوب گردو

چوب ابنوس در ظروف چوبی:

از چوب آبنوس برای کارهای هنرهای دستی مانند منبت -معرق- ساز سازی سنتی- خاتم کاری و ساخت جعبه های نگهداری جواهرات استفاده می شود این چوب به هنگام صیقل دادن بسیار صاف و هموار شده و سطحی براق دارد. قیمت این چوب نسبت به چوب های دیگر گران تر می باشد در نتیجه محصولی که از این چوب تهیه می‌شود محصول با ارزش و گرانی است .

چوب گردو:

چوب گردوقیمت ارزان تری نسبت به سایر چوب های بازار دارد و در کارهای منبت کاری خراطی و کنده کاری روی چوب دکوراسیون منزل استفاده می گردد.مروزه بیشترین چوبی که از آن برای ساخت ظروف چوبی استفاده می‌گردد

چوب بامبو:

چوب بامبو است. برخلاف آبنوس که به علت رشد کم در حال انقراض است بامبو گیاهی است که به سرعت رشد می کند و گزینه مناسبی برای جایگزینی چوبهای دیگر است .بامبو در برابر کپک و نفوذ حشرات بسیار مقاوم است و دلیل آن جذب کم آب و مقاوم بودن در برابر رطوبت است. بامبو بهترین چوبی است که می‌توان از آن برای ظروف چوبی استفاده کرد. زیرا اصلاً سمی نیست و کاملاً پاک و ایمن است و حشرات علاقه زیادی به آن ندارند .در برابر فرسودگی و کپک نیز مقاومت بسیار بالایی دارد .

پس از ساخت ظروف چوبی می توان با خراطی ظروف را شکیل تر کرد و جز کالاهای لوکس به فروش رساند. برای جلا دادن ظروف چوبی مخصوصاً ظروفی که در آنها غذا سرو می‌شود. بهترین روغن روغنی است که با فرآیندهای صنعتی از پایه روغن های گیاهی با رزین و مو درست شده باشد. این روغن بسیار با کیفیت است و بافت طبیعی چوب را حفظ می نماید. وظاهر مصنوعی بودن به آن نمی دهد. از مزایای این روغن ها این است که به راحتی تمیز و شسته می شوند بلکه مواد غذایی بر روی آنها باقی نمی‌ماند در تهیه و تولید این محصول از مواد طبیعی استفاده شده است. استاندارد لازم برای استفاده در ظروف غذاخوری و پذیرایی را دارد. با استفاده از وسایل ساده مثل قلم مو اسپری و غلطک و می‌توان آن را بر روی جسم مورد نظر زد .از جمله ظروفی که امروزه در آشپزخانه‌های منازل استفاده می‌شود می‌توان از سینی چوبی تخته چوبی سبدهای چوبی قاشق و کفگیر چوبی جای قاشق و چاقو قندان و شکر پاش نام برد.

نگه داری اکسسوری چوبی:

برای نگهداری از ظروف چوبی باید مواردی را مد نظر قرار دهیم ظروف چوبی را باید دور از آفتاب نگه داریم چوبها از هر جنس و مدلی که باشند در برابر گرما و آفتاب بسیار حساس هستند. و اگر ظروف چوبی را در برابر آفتاب قرار دهید پس از چند روز متوجه می شوید چوب بسیار رنگ پریده و خشک شده و حالت ظاهری خود را از دست داده است. از قرار دادن ظروف چوبی بر روی شومینه و یا نزدیک حرارت نیز باید خودداری کرد. ظروف چوبی را نمی‌توان با برس های زبر و خشن شست.زیرا باعث از بین رفتن لایه رویی چوب می گردد. و باعث نفوذ غذا به درون چوب می‌گردد و ظروف به زودی از بین خواهند رفت. ظروف چوبی را باید دائم تمیز نگه داریم تا حشرات و موریانه ها بر روی آنها تخم گذاری نکنند.و باعث از بین رفتن آنها نگردد. ظروف‌چوبی باید هر چند وقت یکبار مرطوب گردند تا طول عمر بیشتری پیدا کنند.ظروف چوبی نباید برای مدت طولانی بلااستفاده بمانند.

کاربرد ظروف چوبی:

از ظروف چوبی در کشورهای دیگر برای تخمیر پنیر های تخمیری و نگهداری لبنیات استفاده می گردد امروزه با تحقیقی که در دانشگاه های فرانسه انجام گرفته است پی بردند که بهترین ظروف برای نگهداری شیر و فرآورده‌های لبنی بشکه های چوبی است در بسیاری از شهرهای شمال ایران برای نگهداری شیر و تهیه محصولات لبنی از تنه های درخت استفاده می گردد. اگر تنوع زندگی برای شما مهم است و به سلامتی خود اهمیت می دهید پیشنهاد می شود حتماً از ظروف چوبی در آشپزخانه و محیط زندگی خود استفاده کنید. چون چوب یک موجود زنده طبیعیاست صددرصد انرژی بسیار مثبتی در روحیه و زندگی شما خواهد داشت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *