مشکلات و ایرادات تاسیسات ساختمان های قدیمی

مشکلات و ایرادات تاسیسات ساختمان های قدیمی

ساختمان های قدیمی هم مثل خیلی از وسایل دارای یک دوره عمره مفید هستند که پس از پایان این دوره یا در اواخر آن معمولا دچار مشکل می شوند و مشکلات به وجود آمده ممکن است باعث مختل شدن شرایط روزمره زندگی بشود. مشکلات ساختمان های قدیمی ممکن است در زمینه تاسیسات مثل گرمایش و سرمایش، سیستم برق کشی و خیلی زمینه های دیگر باشد.  تمام شدن عمر وسایل استفاده شده و فرسودگی آنها هم  می تواند شرایط زندگی را سخت یا غیر ممکن کند. همچنین استفاده از روش ها و وسایلی که ممکن است از کیفیت مناسب برخوردار نباشند و یا افراد مجری آن ها  تجربه و مهارت کافی را  نداشته باشند هم  مزید بر علت شود.

شرکت تینو به عنوان بهترین شرکت طراحی داخلی اصفهان اماده طراحی اپارتمان مسکونی و اداری با جدید ترین طرح ها و مناسب ترین قیمت میباشد.

سیستم لوله کشی آب

یکی از مهم ترین قسمت های یک ساختمان سیستم آب رسانی و لوله کشی  می باشد. در گذشته برای لوله کشی آب ساختمان ها معمولا از لوله های فلزی استفاده می شده است. لوله های فلزی به شدت در مقابل نم حساس بوده و رطوبت به سرعت باعث زنگ زدگی و پوسیدگی آن ها می شود. در صورت پوسیدگی و نشت آب از لوله های فلزی ممکن است هزینه و مشکلات زیادی برای ساکنین این بنا ها به وجود بیاورد.

به دلیل آنکه سیستم شبکه آب رسانی ساختمان های قدیمی معمولا از کف سازه انجام می شده که ممکن است در هنگام‌ اصلاح و ترمیم لوله کشی به دلیل تعمیرات به بخش های دیگر سازه هم  آسیب وارد شود. یک نکته دیگر که باید در سیستم آب رسانی سازه های قدیمی به آن توجه شود این است که امروزه لوله ای جدید تری برای آب رسانی به بازار وارد شده است و پیدا کردن استاد کارهایی که کار با لوله های آهنی را انجام می دهند کم می باشد و پیدا کردن وسایل لازم هم سخت بوده و همین موضوع کار تعمیر را سخت تر می کند.

سیستم گرمایش و سرمایش ساختمان های قدیمی

معمولا سیستم گرمایش و سرمایش ساختمان های قدیمی با توجه به امکانات زمان خودشان طراحی و سوار شده اند که شاید با شرایط امروزی همخوانی نداشته باشند. در گذشته برای خانه های ویلایی  و نسبتا بزرگ از سیستم گرمایش موتور خانه مرکزی و شوفاژ استفاده می شده است که شاید امروزه به دلیل هزینه بالای تعمیر و نگهداری و همچنین انرژی مصرفی مقرون به صرفه نباشد. همچنین سیستم‌های موتور خانه مرکزی به دلیل استفاده از لوله های آهنی و عدم عایق بندی مناسب ممکن است باعث پرت و هدر رفتن انرژی بشود.

 استفاده از لوله های آهنی ممکن است به دلیل استفاده طولانی میزان پوسیدگی و تخریب لوله ها را  بالا ببرد که می تواند هزینه های نگهداری را افزایش دهد.  استفاده از سیستم های گرمایشی دیگر مثل،  انواع بخاری هم به دلیل بزرگ بودن این نوع از خانه ها نیاز به لوله کشی گاز به تمام اتاق ها و جاهای نشیمن این نوع از خانه ها می باشد. همچنین برای متعادل نگه داشتن دمای داخلی ممکن است گاهی اوقات لازم باشد که چند بخاری به صورت همزمان روشن شوند که همین امر گاهی باعث افت فشار گاز و مشکلات جانبی فراوان می شود.

در زمینه سیستم های سرمایشی هم ممکن است مشکلات زیادی وجود داشته باشد. چون اولا ساختمان باید از یک سیستم کانال کشی  مرتب و حساب شده برخوردار گردد که بتواند به طور متناسب هوای خنک شده بوسیله کولر های آبی را در فضای داخلی تقسیم کند. البته  امروزه  به دلیل ورود سیستم های خنک کننده برقی که بدون نیاز به آب با قابلیت خنک کنند گی بالایی دارند، مورد توجه قرار گرفته اند.

 دیگر استفاده از سیستم خنک کنند گی کولر های آبی مثل سابق مرسوم نیست. به دلیل بافت قدیمی  اینگونه سازه ها در صورت استفاده از سیستم های سرمایشی جدید شاید استفاده از سیستم های خنک کننده مرکزی ممکن نباشد. در سازه های قدیمی شاید بتوان از سیستم های خنک کننده مجزا استفاده کرد که آن هم به دلیل مصرف بالای انرژی برق شاید زیاد مناسب و مقرون به صرفه نباشد.

سیستم برق کشی در ساختمان های قدیمی

سیستم برق کشی ساختمان ها هم به دلیل  دوره زمانی طولانی ممکن است به دلایل مختلف فرسوده و غیر قابل استفاده بشوند. همچنین با به بازار آمدن وسایل جدید برقی شاید سیستم برق کشی قدیمی با فناوری جدید هماهنگ نباشد. مثلا خیلی از وسایل ضروری جدید مثل سیستم های خنک کننده گازی نیاز به اتصال به برق سه فاز دارند که ممکن است شرایط لازم برای نصب این نوع دستگاه در ساختمان های قدیمی وجود نداشته باشد. یا خیلی از وسایل برقی امروزی برای جلوگیری از صدمات برقی مجهز به سیم و اتصال برق ارت هستند که شاید در سیستم برق کشی ساختمان های  قدیمی پیش بینی و امکانی برای آن ها وجود نداشته باشد.

در ساختمان های قدیمی به دلیل پیش بینی نشدن سیستم های آتش نشانی معمولا برای خیلی از مشکلات زمان آتش سوزی فکر مناسبی نشده است مثلا در اینگونه ساختمان ها لوله های استفاده شده برای رد شدن سیم های برق از نوع پلاستیکی است که ممکن است در مقابل آتش سوزی و حریق بسیار خطرناک باشد. امروزه برای محفوظ نگه داشتن سیم ها در مقابل حریق و آتش سوزی از لوله های مخصوصی استفاده می شود که از قدرت بالایی در  مقابل آتش سوزی تا درجات مختلف برخوردار هستند.

وضعیت در، دیوار و پنجره

در و پنجره های ساختمان های قدیمی معمولا از استحکام مناسب برای نگهداری سرما و گرمای داخلی برخوردار نبوده و در صورت نیاز باید نسبت به تعویض و جایگزین کردن آن ها  با درهای مستحکم جدید که از نظر مقاومت و عدم رسانایی  کیفیت بهتری دارند اقدام شود.

 پنجره های قدیمی هم به دلیل شیشه خور بزرگ و تک جداره معمولا باعث اتلاف و هدر رفتن انرژی می شوند که می توان آن ها را با پنجره های جدید آلومینیومی یا پی وی سی با شیشه خور دو جداره که لایه بین آن ها با گازهای مناسب هوا گیری عایق می شود استفاده کرد.

 دیوار خانه های قدیمی هم ممکن است به دلیل استفاده از آجر های کوره پز خانه های قدیمی از شرایط لازم برای عایق حرارتی برخوردار نباشند که با انجام تمهیدات لازم می توان این مشکل را هم برطرف نمود البته ممکن است  این کار هزینه بر باشد.

ویلا ها و باغ های تفریحی در طول زمان دچار فرسودگی میشوند که نیاز به بازسازی مجدد دارند که بهتر است در این زمینه با یک شرکت طراحی باغ در اصفهان تماس بگیرید و برای طراحی و بازسازی مشاوره بگیرید.

وجود حشرات موذی

در خانه های قدیمی به دلیل شرایط جوی و محیطی و عمر بالای سازه ممکن است حشرات و موجودات کوچک و موذی در گوشه و کنار ساختمان لانه کرده باشند و ایجاد مشکل و مزاحمت بکنند که با سم پاشی  دوره ای به صورت مرتب و منظم می توان این مشکل را هم برطرف نمود.

بطور کلی برای زندگی در ساختمان های قدیمی باید تمام تمهیدات لازم برای برطرف کردن مشکلاتی که ممکن است شرایط زندگی را سخت کند بکار گرفته شود.

مشکلات و ایرادات تاسیسات ساختمان های قدیمی میتواند بیش از این نکاتی که در این مقاله اورده شده باشد که باید حتما برای حل ان با کارشناسان مربوطه صحبت  کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *