ابعاد و استاندارد ها در طراحی کابینت های آشپزخانه

در طراحی و اجرا آشپزخانه باید یک سری اصول و ضوابط باید رعایت شود که با رعایت این اصول و ضوابط باعث می شود آشپزخانه زیبا و کاربردی داشته باشیم و با رعایت نکردن این اصول و ضوابط در انتها از نتیجه نهایی اجرا آشپزخانه راضی نباشیم و امروزه با گران بودن متریال و صرفه جویی در زمان بهتر است از همان ابتدا اصول و استاندارد ها را موقع طراحی کابینت و اجرا کابینت رعایت کرد تا در انتها از نتیجه کار راضی باشیم و آشپزخانه کاربردی داشته باشیم.

طراحی داخلی در اصفهان با بهترین شرکت دکوراسیون داخلی اصفهان،با ما تماس بگیرید.

در ابتدای کار برای رعایت ضوابط و استاندارد های باید چیدمان مناسبی داشته باشیم به همین منظور بهترین چیدمان برای آشپزخانه چیدمان مثلثی می باشد چیدمان مثلثی که هر ضلع آن یکی از موارد مهم و کاربردی آشپزخانه می باشد برای دسترسی بهتر به هرکدام از آیتم های آشپزخانه می باشد.چیدمان مثلثی شامل چیدمان  یخچال،گاز و سینگ می باشد بنابراین در چیدمان آشپزخانه باید اول جانمایی این سه آیتم را مشخص کرد تا چیدمان مناسب تری داشته باشیم که باید در پلان دو بعدی مشخص شود.در چیدمان و طراحی آشپزخانه بر اساس ضوابط و استاندارد ها باید طول و عرض آشپزخانه و حداقل ارتفاع سقف آشپزخانه و همچنین حداقل فضای آزادی که آشپزخانه نیاز هست باید مشخص شود.

 

در طراحی و اجرای کابینت آشپزخانه بر اساس اصول و ضوابط باید کاربری دقیق آشپزخانه و کاربری هایی که مدنظر هست باید لحاظ شود تا بهترین چیدمان داشته باشیم بنابراین در آشپزخانه فضایی که برای پخت و پز نیاز است باید حداقل 5.5متر مربع می باشد .حداقل فضای آزاد آشپزخانه بخشی که کابینت کمد نیاز هست حداقل 2.5 متر می باشد.

در طراحی و اجرا کابینت اگر می خوای علاوه فضای پخت و پز فضایی برای صرف غذا داشته باشید که فضای استاندارد برای صرف غذا حداقل 7.5 متر مربع می باشد.

بر اساس اصول و ضوابط در طراحی و اجرا کابینت های آشپزخانه حداقل عرض 244سانتی متر عرض و 3 متر طول می باشد.و حداقل ارتفاع سقف برای کابینت ها براساس ضوابز و استاندارد ها حدود 240سانتی متر می باشد.

تمامی این ابعاد و استاندار ها به این منظور است که هر چیری در جای خودش قرار داشته باشد و باعث می شود از شلوغی و بی نظمی جلوگیری شود و همچنین باعث می شود آشپزخانه ای زیبا و کاربردی داشته باشیم.

چیدمان آشپزخانه را می توان به چند صورت انجام شود:

خطی

راهرویی

Uشکل

Gشکل

سیستم جزیره ای

در هر کدام از این سیستم های چیدمان باید محل قرار گیری یخچال،سینگ،و گاز بر اساس قانون مثلث چیدمان شود تا نتیجه ی بهتری داشته باشد و بتوانیم از کابینت های آشپزخانه بهترین استفاده را کنیم

ابعاد و استاندارد بین کابینت ها

ابعاد و استاندارد های کابینت بسیار مهم است فاصله ی کابینت های زمینی و هوایی باید 60 سانتی متر باشد اگر این فاصله کمتر یا بیشتر باشد استفاده و کاربری آن سخت می شود  و مشکلات متعددی به وجود می آید  پس لازم است این فاصله رعایت شود این فاصله باعث می شود از برخورد درب کابینت ها به سر افراد جلوگیری می شود.

ابعاد و استاندارد کابینت پایه

در طراحی آشپزخانه بر اساس ضوابط . استاندارد ها که در اجرا کابینت کار باید به آن توجه کند باید از یک سری اندازه و اصول پیروی کرد که در انتهای کار به مشکل نخورید به همین منطور عمق استاندارد کابینت های زمینی حدود 58الی 60 سانتی متر می باشد و حدود 10الی13 سانتی متر پاخور کابینت زمینی لحاظ می شود عرض کابینت زمینی دارای انعطاف می باشد و طراح می تواند بر اساس ابعاد و فضای آشپزخانه در نطر بگیرد ولی با این حساب عرض درب کابینت های زمینی باید بین 30 الی 116در نظر بگیرید.

ابعاد و استاندارد کابینت دیواری(هوایی)

در طراحی آشپزخانه بر اساس ضوابط و استاندارد عمق کابینت هوایی به علت سر گیر بودن باید کمتر از عمق کابینت زمینی باشدبنابراین عمق کابینت هوایی باید حدود 30الی 35سانتی متر باشد.و ارتفاع کابینت هوایی به دلایل گوناگون می تواند متفاوت باشد و این بسته به سبک کابینت و سلیقه کارفرما می باشد.

ابعاد و استاندارد کابینت دو پله ای

ابعاد کابینت دو پله ای بر اساس طراحی که انجام می شود متفاوت است ولی با این حساب برای طراحی کابینت دو پله ای معمولا ارتفاع کابینت بین 45الی 60 سانتی متر می باشد و عمقی که در نظر گرفته می شود بین 30تا 60 سانتی متر می باشد.

عرض کابینت دو پله ای بسیار متفاوت است و به عمق بستگی دارد و طراح می تواند بر اساس زیبایی و کاربری هر کدام از کابینت ها عرض متفاوتی در نظر بگیرن.

ابعاد استاندارد کابینت ایستاده

کابینت های قدی و یا ایستاده طاهری یکپارچه ای دارند و بین آن ها فاصله ای وجود ندارد بنابراین باید ارتفاع آ؟ن ها نسبت به سایر کابینت ها ارتفاع بیشتری داشته باشند پس کابینت قدی و یا ایستاده باید ارتفعی بین 210تا250سانتی متر باشد و عمق کابینت های ایستاده باید با عمق کابینت های زمینی یکسان باشند تا ظاهری زیبا و شکیل به ما بدهد و عرض کابینت های قدی با توجه به این که یک در کار می شود بهتر است بین 20الی 90 سانتی متر باشد.

ابعاد استاندارد جزیره

استفاده از جزیره می تواند سلیقه ای باشد و گاهی از مواقع کارفرما ترجیح می دهد به جای استفاده از جزیره از میز ناهار خوری استفاده کند و استفاده از میز ناهار خوری به جای جزیره باعث می شود ما فضای بیشتری داشته باشیم ولی با این حال برای استفاده از جزیره برای اینکه فضایی برای رفت و آمد داشته باشد و هر چهار طرف جزیره  قابل استفاده باشد حداقل عرض 1متر و طول 1.5 متر باشد و ارتفاع آن بنابر نوع صندلی که می خواهید انتخاب کنید بین 90تا 1متر می باشد.

استفاده از اپن در آشپزخانه دیگر منسوخ شده است به این علت که فضای زیادی اشغال می کند و فضای آشپزخانه را می گیرد ولی با این حال اگر می خواهید از اپن در طراحی آشپزخانه استفاده کنید و همچنین می توانید به عنوان میز ناهار خوری استفاده کنید اپن آشپزخانه را می توان با عمقق55تا60 داشته باشید و ارتفاع 75 سانتی متر می باشد.

بهترین شرکت بازسازی منزل اصفهان با بهترین متریال و بهترین قیمت

چه تجهیزاتی در آشپزخانه نیاز داریم؟

سینگ:سینگ استفاده شده در آشپزخانه می تواند به دو صورت باشد،تو کار و یا رو کارکه این دو سینک دارای کاربری و طول متفاوتی هستند سینگ رو کار که دارای سینی هم می باشد دارای طول بیشتری هستنئ بین110تا 120 سانتی متر می باشد.

ولی سینگ های تو کار که می تواند سینی هم نداشته باشد و طول آن ها بین 80تا 120 سانتی متر می باشد.

اجاق گاز:در طراحی آشپزخانه می توان از اجاق گاز رو صفحه ای استفاده کرد که بدون فر می باشند و باید فر را به صورت تو کار جدا گانه تهیه کنید و یا استفاده از گاز های ایستاده که خودشان فر دارند و فضایی که برای گاز در نظر گرفته می شود بر اساس تعداد شعله های گاز متفاوت می باشدکه فضای مناسب گاز70تا 90 سانتی متر می باشد .

یخچال:فضای در نطر گرفته ششده بر اساس ابعاد و نیاز کارفرما متفاوت می باشد.اگر می خواهید از یخچال یک قلو استفاده کنید حدود60تا 80 سانتی متر فضا ،یخچال ساید حرود80تا 1 متر فضا و یخچال دو قلو حدود 120تا 130 سانتی متر عرض نیاز دارند و ارتفاعی که برای یخچال به طور کلی در نظر گرفته می شود حدود185تا 190 سانتی متر می باشد.

ماشین لباسشویی و ماشین طرف شویی:این دو تا از تجهیزات آشپزخانه دارای طول و عرض و ارتفاع یکسانی دارند حدود 60 سانتی متر عمق و ارتفاع 80تا85 سانتی متر ی باشد .

هود:امروزه در طراحی آشپزخانه معمولا از هود های تو کار استفاده می شود و با این اوصاف فضایی که برای هود نیاز داریم طول80تا 90 سانتی متر می باشد.

حرف آخر

برای اینکه فضای آشپزخانه کاربردی باشد و شما از آشپزخانه تان بهترین استفاده رو کنید باید بر اساس ضوابط و استناندارد ها باشد تا به مشکلی مواجه نشوید و هر چقدر ابعاد و اندازه های کابینت بر اساس استانارد ها باشد شما دارای رفاه بیشتری هستید و بی شک فضایی زیبا تر و جذاب تری خواهید داشت.

  

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *