مراحل ساخت ساختمان

مراحل ساخت ساختمان

امروزه با پیشرفت تکنولوژی ساختمان های بسیار زیادی در حال ساخت می باشد – تا بسیاری از افراد بتوانند در این ساختمان ها ساکن شوند. اما ممکن است برای بسیاری از افراد در این ساختمان ها سکونت دارند این سوال پیش اید که مراحل ساخت ساختمان به چه عواملی بستگی دارد و از زمان آغاز تا پایان ساخت این مکان ها چند مرحله طی میشود.واقع ما در این مقاله قصد داریم شما را با مراحل ساخت ساختمان ها آشنا کنیم و بگوییم که ساختمان‌ها از آغاز تا پایان چند مرحله را طی می کند تا آماده فروش شوند.

ساختمان چیست؟

ساختمان ها را در واقع به معنای مکانی برای سکونت می توان معنی کرد که بسیاری از افراد از این ساختمان ها به عنوان محل کار محل آموزش و دیگر کار ها استفاده می کنند.

هدف از ساخت ساختمان ها چیست؟

امروز ساختن ساختمان ها معمولاً شامل صدها فعالیت‌های مختلف و متفاوت می باشد- که هر یک از این مراحل ساخت ساز نیاز به دانش فنی و مهندسی بسیار بالایی است. امروزه با توجه به ماهیت بسیار پیچیده و معمولاً متغیر پروژه های ساختمانی نقش اصلی مدیریت ساختمان این می باشد که پروژه ها را طبق برنامه جلو ببریم و مراحل ساخت و ساختمان را به طور کامل اجرا نماید. در واقع هدف اصلی این باشد که پروژه مدیریت شود و به موقع ساختمان مورد نظر تکمیل شود .اما این نکته بسیار مهم میباشد که برنامه‌ریزی بسیار خوبی در زمان انجام مراحل ساخت و ساختمان داشته باشید تا بتوانید هزینه‌ها را کاهش دهید و کیفیت و ایمنی ساختمان را بسیار زیاد بالا ببرید.

مدیریت ساخت چه مزایایی دارد؟

ساخت ساختمان ها بدون وجود مدیریت ساخت پروژه در معرض خطرهای بسیار زیادی قرار خواهد گرفت. در زمانی که یک پروژه در مرحله اولیه خود قرار می گیرد مدیر ساختمان تنها می‌تواند مشکلات احتمالی را پیش بینی نماید و برای آن را برنامه‌ریزی کند بلکه می‌توان از فرصت‌های به طور کامل استفاده نماید  و در سخت صرفه جویی کند. بیشتر پروژه هایی که امروزه ساخته می شوند می توانند به چندین پروژه های کوچک تر و یا فازها تقسیم شود که یکی از مزایای اصلی کار با مدیریت ساخت حساب می آید در واقع در این زمان برنامه ریزی و زمانبندی پروژه ها در کنار هم قرار خواهند گرفت و روند ساخت و ساز بسیار خوب پیش خواهد رفت.

 

در حالت کلی مراحل ساخت ساختمان ها بسیار مختلف است که در ادامه به چند نمونه از انها خواهیم پرداخت.

طراحی نقشه

پس از آنکه مالک اصلی زمین به شهرداری مراجعه کرده و درخواست تهیه نقشه را برای ساختمان را تنظیم کرد. ماموران شهرداری برای بررسی و بازدید دستوراتی را صادر می کنند. اما قبل از آن اولین مراحل ساخت ساختمان را می توان به طراحی و اخذ نقش اشاره کرد. اما در زمانی که شما می خواهید طراحی ساختمان خود را به دست کسی بسپاری باید به آن توجه داشته باشید که آن فرد پروانه اشتغال به کار داشته باشد و بتواند نقش را با سلیقه مالک ساختمان مطابقت دهد و پس از آن باید به یاد داشته باشید که مجوزهای لازم را برای شروع به کار و ساختن یک ساختمان تهیه نمایید تا پس از آن به مشکلاتی برخورد نکنید.

پس از آن شما باید بدانید معماری که برای طراحی نقشه خود پیدا می کنید باید توانایی تشخیص اجرای بودن طرح را نیز داشته باشد و تا اخذ تاییدیه شهرداری این روند را به طور کامل پیگیری نماید همچنین در صورت درخواست کارفرما مبنی بر انجام صلاحیت در مراحل اجرای پس از طراحی پروژه نسبت به اصلاح آن بنا بر اصول خود می باشد.

طراحی نما اصفهان و طراحی داخلی ساختمان اصفهان در بهترین شرکت طراحی داخلی اصفهان،با ما تماس بگیرید.

خاکبرداری و گودبرداری

پس از آنکه شما طراحی نقش را به اتمام رساندید مرحله بعد خاکبرداری و گودبرداری و همچنین پی ریزی می باشد- که مهمترین مراحل ساخت ساختمان به حساب می آید. قبل از آن شما باید تعداد طبقات مشخصات سازه طول و عرض و همچنین فونداسیون را به طور کامل مشخص نمایید تا پس از اتمام و کار وجود مشکلات باعث تخریب ساختمان شما نشوند. اما شما قبل از آن باید به این نکته را توجه کنید که قبل از ساختن هر گونه ساختمانی در یک زمین باید آزمایشاتی از نظر جغرافیایی و همچنین خاکی بر روی زمین شما تست شود تا پس از آن بتوانید مراحل ساخت و ساز خود را پیش ببرید.

پس از آنکه شما به طور کامل خاکبرداری را انجام دادید به مرحله گود بردای میرسید .در واقع گودبرداری با تشخیص کارشناس صورت می‌گیرد که باید به صورت دقیق و اصولی انجام شود. اما پس از این مرحله به مرحله پی ریزی می باشد که این پی ها بر روی یک لایه کم سیمان قرار خواهند گرفت تا از تاخوردگی پی ها و در نتیجه فرسودگی آنها به طور کامل جلوگیری کند و پس از انجام پی ریزی شما می توانید مراحل ساخت ساختمان را به طور اصولی ادامه دهید.

قالب بندی و بتن ریزی

پس از آنکه تمامی مراحلی که در بالا ذکر شد را انجام دادین.نوبت به بتن ریزی و همچنین قالب بندی خواهد رسید در این زمان شما باید تجهیزات کارگاه و در مورد نیاز به برنامه‌ریزی را فراهم نماید تا بتوانید مرحله بتن ریزی را به پایان برسانید. در واقع بتن ریزی به منظور مقاوم سازی ساختمان و دوام آن صورت می‌گیرد.

اسکلت بندی ساختمان

همانطور که میدانید اسکلت بندی  جزء سفت کاری ساختمان به حساب می آید. در واقع در زمان اسکلت بندی ساختمان ممکن است از دو نوع اسکلت برای ساختمان شما استفاده شود 1 اسکلت های فلزی ۲ اسکلت های بتنی. اما شما باید بدانید که بسیاری از افراد بیشتر از اسکلت های بتنی برای ساختن ساختمان های خود استفاده می کنند که علت آن هزینه کمتر و کیفیت بالاتری نسبت به اسکلت های فلزی می باشد..

فروش میلگرد اصفهان با بهترین قیمت

ساخت سقف و کف

پس از اتمام مراحل اسکلت بندی ساختمان نوبت به سقف سازی خواهد رسید.

در واقع ساخت سقف و کف ساختمان یکی دیگر از مراحل ساخت ساختمان به حساب می آید که امروزه به سقف سازی طاق زنی گفته می شود. در حالت کلی ساخت سقف به شکل مستطیل یا مربع صورت می‌گیرد و پس از آن با بهره گیری از شیشه ها این مرحله به مربع های کوچک تر تقسیم می شوند و با آجرها پر خواهند شد. امروزه استفاده از مصالحی که عایق صدا باشند نسبت به دیگر وسایل بیشتر استفاده می‌شوند که پس از انجام این مراحل نوبت به دیوار سازی می‌رسد .در واقع دیوارسازی طی مراحلی با استفاده از آجر چیده می شود و در نهایت به منظور استحکام بیشتر بتن پاشی خواهد شد.

ساخت باغ و ویلا اصفهان توسط بهترین شرکت طراحی داخلی اصفهان.کلیک کنید تا با مشاوره کارشنسان ما بهترین اتخاب را داشته باشید.

گچ کاری و رنگ آمیزی دکوراسیون

گچ کاری و رنگ آمیزی جز انجام مراحل نازک کاری به حساب می آید که امروزه بسیار پر طرفدار است. پس از آنکه شما دیوار چینی ها و سقف کاری ها را به طور کامل به پایان رساندید میتوانید با استفاده از گچ پوشش سفید بر روی دیوارها ایجاد می کنید که در این صورت زیبایی بسیار زیادی به ساختمان مورد نظر خود می‌بخشید و پس از پایان گچ کاری شما میتوانید رنگ آمیزی دیوارها و اتاق ها را شروع کنید..

لازم به ذکر است که بدانید در نهایت شما باید با استفاده از داربست نمای منزل و ساختمان خود را تکمیل نمایید بتوانید و به دنبال اخذ پایان کار خود بروید و پایان کار ساختمان مورد نظر را دریافت نمایید . در آخر مراحل ساخت ساختمان ممکن است بسیار متفاوت باشد که در این مقاله به چند نمونه از آنها اشاره کردیم.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *