نگهداری چمن مصنوعی

راهکارهایی برای نگهداری چمن مصنوعی

نگهداری چمن مصنوعی

در مورد چمن مصنوعی ،موضوع نگهداری آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است .

در زمینی که به طور میانگین روزی 6 ساعت بازی شود به مدت 15 سال و زمینی که به طور حرفه ای از آن استفاده می شود ، به مدت 5 سال گارانتی دارد. این ارقامی که بیان شد در صورت نگهداری درست و اصولی از چمن مصنوعی است .

برای اینکه یک زمین جذاب و زیبا داشته باشیم لازم است که از آن به نحو احسنت نگهداری کنیم ، چرا که اگر چمن مصنوعی جذابی نداشته باشیم بازیکن از بازی در زمین خسته می شود و ممکن است او را از اصول اصلی بازی ،باز دارد .

در صورت فقدان نگهداری از چمن مصنوعی فوتبال، خطراتی بازیکنان را تحدید می کند ،از جمله ممکن است روی چمن سر بخورند و یا توپ آن ها بلغزد و سطح خشن و ناصاف چمن مصنوعی، از حرکت آن ها جلوگیری کند و صدمات و جراحات طولانی مدتی را برای آن ها به دنبال خواهد داشت .

نگهداری روزانه

به طور نرمال ،روزانه باید چمن مصنوعی ورزشی ،چمن مصنوعی فوتبال، چمن مصنوعی تنیس و هر نوع زمین بازی دیگری برس زده شود و مقدار برس زدن متناسب با ساعات استفاده از چمن مصنوعی می باشد .

استفاده بیشتر = برس زدن بیشتر

یکی دیگر از دلایل برس زدن این است که باعث جلوگیری از خم شدن و فشرده شدن چمن مصنوعی می شود . با برس زدن در تمامی جهات ،فیبر چمن مصنوعی از هم باز می شود و عمودی قرار می گیرد و فشرده نمی شود .

برای برس زدن راه های متفاوتی وجود دارد به طور مثال برس های کششی که بیشترین استفاده را دارد به عقب تراکتور بسته می شود و یا برس های چرخشی که در جلوی تراکتور متصل می شود .

با چرخش به سمت عقب و جلو به راحتی چمن مصنوعی برس زده می شودو عمر مفید آن افزایش میابد.

نکاتی کوتاه در مورد برس زدن :

  • 1.برس زدن به سمت جلو بهتر است چرا که مواد خارجی موجود در چمن را به جلو هدایت می کند .
  • 2.برس زدن در یک جهت باعث می شود فیبرها به یک سمت به خصوص خم شوند و در چرخش توپ ایجاد مشکل کنند.
  • 3.باید توجه داشته باشید که برس زدن حتما در زمین خشک انجام شود .

چرا چمن مصنوعی ؟؟؟!!

چمن های مصنوعی در این چند سال اخیر پیشرفت شگرفی داشته است .

چمن های مصنوعی در انواع مختلف ،با خواب های بلند و کوتاه و تراکم زیاد و کم ،جای چمن های طبیعی را گرفته است و به دلایل بسیاری که در ادامه خواهیم گفت ،استفاده از چمن های طبیعی خیلی کم شده است.

چمن مصنوعی فوتبال ،چمن مصنوعی تنیس ، چمن مصنوعی فوتسال ، چمن مصنوعی ورزشی، چمن مصنوعی در طراحی باغ ویلا اصفهان و… در انواع رنگ و ضخامت و ارتفاع در بازار عرضه می شود.

بسته به مساحت و نوع زیرسازی می توان چمن مصنوعی را روی زمین خاکی و یا آسفالت نصب کرد.

مزایای چمن مصنوعی

از مزایای چمن مصنوعی نسبت به چمن طبیعی :

  • مهمترین و اصلی ترین موضوعی که باعث شده چمن مصنوعی جای چمن طبیعی را بگیرد کاهش هزینه های مربوط به نگهداری ،کاشت ،آبیاری و… می باشد.
  • استفاده دائمی از چمن مصنوعی یکی دیگر از مزیت های آن است .چمن های طبیعی بعد از هر بازی 2 ساعته به 24 ساعت استراحت و تنفس نیاز دارند و هزینه نگهداری از آن ها زیاد است ولی چمن مصنوعی همیشگی است .
  • یکنواختی در سطح زمین و همچنین زیبایی ظاهری
  • مقاومت زیاد در مقابل شرایط بد آب و هوایی (جوی) و همچنین حرکات فیزیکی بازیکنان
  • با توجه به کم آبی در مناطقی مانند ایران ،چمن مصنوعی از مزیتی برخوردار است که نیاز به آب ندارد و صرفه اقتصادی دارد .
  • به سادگی می توان چمن های مصنوعی راتمیز کرد و قابل شستشو می باشد .
  • قابلیت بازی در تمامی شرایط آب و هوایی را داراست.
  • شادابی چمن مصنوعی در سرمای زمستان و گرمای تابستان

در بالا گفته شد که چمن مصنوعی این مزیت را نسبت به چمن طبیعی دارد که به آبیاری نیاز ندارد و صرفه اقتصادی دارد .این مطلب به معنی این نیست که اصلا نیاز به آب ندارد چرا که رشدی ندارد بلکه در مواردی مانند زمانی که هوا گرم است چمن مصنوعی آبیاری می شود و این کار باعث افزایش طول عمر آن می شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *